tiistai 30. huhtikuuta 2013

Nikkeli-kadmium akku

Historia
Nikkeli-kadmium akku keksittiin 1899 ja se patentoitiin 1930 luvulla. Kuluttajille mahdolliseksi se tuli vasta 1950 luvulla. Akku on vanhin markkinoilla ollut akku malli. Sen myynti kuluttajille lopetettiin vuonna 2009, koska kadmium on ympäristömyrkky.

Akun ominaisuuksia
Sillä on pitkä käyttöikä (jopa 20 vuotta), matalat elinkaarikustannukset, alhainen huoltotarve, käyttövarma ja kestävä rakenne.

Toimintaperiaate
Akku rakennetaan kennoista, että näitä sarjaankytkemällä saadaan haluttu jännite. Sen toimintaperiaate on yksinkertainen. Negatiiviselta kennolta menee positiiviseen elektroneja, jolloin varaus tasoittuu. Mitä suurempi varausero akussa on sitä suuremman jännitteen se tuottaa. Kun varausero tasoittuu, akku pitää ladata tuottamalla varauserot uudelleen kennoihin.

Käyttökohteet
Sähköasemat, rautatiekäyttö, aurinkokennojärjestelmät, lentokoneet, hälytys ja turvavalojärjestelmät.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/Secondary_Cell_Diagram.svg


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti